Analisten hadden gerekend op een hogere omzet dankzij hogere verkoopprijzen.
De volumes daalden met 1,8 procent, aldus Unilever donderdag 7 mei.
Het concern onthield zich zoals verwacht van het geven van een prognose voor
het hele jaar.
Dove
In totaal verkocht Unilever, bekend van merken als Dove, Ola en Unox, voor
9,505 miljard euro aan producten. Dat is 1 procent minder dan een jaar
eerder. Analisten hadden gerekend op een omzet van 9,64 miljard euro dankzij
hogere verkoopprijzen. De volumes daalden met 1,8 procent.
De onderliggende omzetgroei kwam in de eerste drie maanden uit op 4,8 procent.
Het gaat om de groei tegen constante wisselkoersen en exclusief aan- en
verkopen van bedrijfsonderdelen. Analisten rekenden op een percentage van
3,9. De operationale winst kwam uit op 1,23 miljard euro tegen 1,82 miljard
euro een jaar eerder. Dat lag in lijn met de verwachting van analisten.
Duur
Met name in West-Europa heeft Unilever last van consumenten die de veelal
duurdere Unilever-producten omruilen voor goedkopere (huismerk)artikelen.
Maar ook in de opkomende markten daalden de volumes licht. Deze konden
echter gecompenseerd worden met hogere prijzen.
Paul Polman, die sinds januari de scepter zwaait bij Unilever, zei in de
persverklaring dat het bedrijf "goede vorderingen heeft gemaakt om de
volumegroei een nieuwe impuls te geven''. Onder Polmans leiding zal het
concern komend jaar fors inzetten om grotere volumes te behalen. Het bedrijf
wil zich niet meer vastpinnen op financiële doelstellingen.
Unilever zal in het lopende tweede kwartaal het tempo van innovaties opvoeren
en meer ondersteuning geven aan de merken. Dat moet leiden tot hogere
volumes.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl